Av Havtor Hofseth
Nokre dagar etter
at Lidvard hadde fylt 90 år, var eg på vitjing hjå han og kona Ruth. Eg lurte
på om han hadde noko å fortelje til Isflaket om åra sine om bord i «Isflora».
Det han minnest, seier han, er mykje dårleg vêr og masse slingring. Her fortel han mellom anna om to av dei verste
overseglingane han var med på. Årstala 1950 og 1954 er han ikkje heilt sikre
på, men meiner dei er rette. Han kom om bord i «Isflora» som maskinist i 1949.
Skuta var då eitt år gamal, nybygd i Risør året før. Hovudmotoren var ein
sekssylindra Deutz Diesel på 424 hk. Dei var på New Foundland kvart år fram til
1953. I 1954 var dei i Vesterisen pga at dei var på storsilda det året. Skipper
om bord i alle år var Knut Johannesen frå Gåseid i Ålesund.
Her er frå turen
til New Foundland i 1950. Dei låg klare i Ålesund og venta på betre vêr. Det hadde vore kuling og
storm i lang tid, men i slutten på veka løya det litt, og på fredag, av alle
dagar, stakk dei til havs. Det var stort sett
kuling og storm heile vegen vestover, men det gjekk no framover. Då dei var på
høgde med Island, vart det så dårleg at dei måtte leggje seg på vêret og bakke.
Stormen auka på og dei fekk eit par svære sjøar over skuta. Det viste seg at
lugarkappa framme på bakken og keisinga var slegne lause, og sjøen kom inn i
lugarane forut, og det som var verre,
var at sjøen fossa ned i maskinromet og ned på elektrotavla. Dei måtte kople ut
tavla og stoppe hjelpemotoren, dermed var det mørkt om bord, ingen straum.
Dette kunne ikkje fortsette, skipperen meinte at siste utveg var å stoppe
hovudmotoren og legge seg på drift for vêr og vind.
Slik dreiv dei av
garde i ca eitt døgn. Då løya det på, fekk dei
i gong hovudmotoren og kursa mot Island. Det var kaldt og mørkt om bord.
Elektrisk kraft hadde dei ikkje, då det var overledning i tavla.
Endeleg fekk dei land i sikte. Dei kom seg inn til
Seydisfjord. Her vart dei liggande for reparasjon for å tette lekkasjane og
ikkje minst få tørke ut den elektriske tavla. Etter nokre dagar
på Island kom dei seg vidare mot New Foundland. Då dei kom utanfor land, møtte
dei same uvêret igjen, men etter 22 døgn kom dei endeleg fram til iskanten. Dei
gjorde ein kjempetur, den beste Lidvard
nokon gong var med på. Han meiner fangstfolka hadde ca 15 000,- kroner i
lott. Det var mykje pengar den gongen.
Med på denne turen
var Hallbjørn, bror til Lidvard. Han var fangstmann og var den gongen ein ung,
sterk og sporty mann. Ein dag då dei låg i fangst, stod Lidvard i styrehuset i
lag med skipperen som følgde med Hallbjørn ute på isen der han hoppa mellom
isflaka. Då seier skipperen: - Eg har høyrt berre om ein mann som kunne gå på
sjøen, men no gjer jammen Hallbjørn det same.
Folka som var med på denne turen, som Lidvard kan hugse var:
Skipper Knut Johannesen, Gåseid. 1. skyttar Petter Liavåg,
Hareid. Maskinist Lidvard Ulstein, Ulstein. Assistent i maskina Asbjørn Saunes,
Ulstein. Fangsmann Hallbjørn Ulstein, Ulstein. Fangsmann Hallstein Saunes,
Ulstein. Mess Roger Jakobsen, Hareid.
Så frå turen i
1954. Dette året gjekk dei til Vesterisen. Der var ingen sel å sjå, dei leita
nokre døgn utan resultat. Dei heldt så fram mot Island der dei bunkra og
provianterte. Turen fortsette til New Foundland, der dei la seg på gamalselen.
Det vart full last etter ein lang tur. Men på heimturen fekk dei vanskar med
hovudmotoren. Dei hadde vel gått i ca tre døgn då eit veivlager på hovudmotoren
gjekk seg varmt. Vêret var som vanleg dårleg, og der låg dei åleine og dreiv i
Nordatlanteren. Men maskinfolka gjekk i gong og demonterte toppdekslet og tok
ut stempel og lager. Det viste seg no at veivtappen var skada så nytt lager var ikkje mogeleg å montere inn.
Kva skulle dei no
gjere? Jau, dei fann ei tynn stålplate som dei forma slik at det vart som ein
flens, fekk skruar gjennom og kunne no stramme til så det vart fast og stabilt.
På denne måten fekk dei stoppa oljen som normalt kom ut av veiva for å smørje
lageret. Dei monterte på igjen dekselet, kutta
brennstofftilførselen og ventilløftarane til sylindaren og starta opp
utan stempel. Dette såg bra ut og oljetrykket var brukbart. Dei kunne fortsette
heimturen på fem sylindrar, men med
ubalanse i motoren vart det ein del risting i skuta. Skuta var lasta og låg
djupt i sjøen og med lita maskinkraft
vart det ikkje rare framfarta. Men dei kom seg velberga heim.
Elles fortel
Lidvard at dei var på sildefiske for første gong i 1954. Det vart ingen
suksess. Bruket var ikkje det beste og nota var for grunn i forhold til
storfiskarane. Det var vel som Hau-Johan sa at dei måtte ha ei overveldande
fjøre skulle dei nå ned på sildedottane med si grunne not. I 1955 var dei på
Island med snurpenot og 1000 tomtønner. Det vart heller ingen suksess. Dei kom
heim med 300 fulle og 700 tome tønner.
No comments:
Post a Comment