av Webjørn Landmark
d.e.
Etter mange dagar med haling og staking inn gjennom isbaksen, så låg endeleg
"Sleipner" og "Norrøna"
og dreiv i stilla i slakk is utanfor
Øst-Grønland.
I vaktskiftet
kl 6 em kom andreskyttaren på «Norrøna»
ned frå topptønna og fortalde
at han såg ein kvalross på
eit flak i retning inn mot
land. Han spurde om vi hadde lyst på ein rotur. Det hadde vi sjølvsagt. Vi var ivrige etter og
kome av garde, slukte kaffien i ei
viss fart, og sette avstad.
Det vart ein lang
rotur, då vi hadde rodd i nesten 6 timar var vi omtrent
på skothald, men då jumpa også kvalrossen utfor flaket og forsvann i sjøen.
Vi var no svoltne
etter roturen og hadde lyst på kaffi. Men vi hadde forsømt å ta med oss kjel og ved. Vi hogg då opp kikertskapet og
fyrte med det og kokte kaffien i båt-ausa. Vi diskuterte oss i mellom kva vi no skulle gjere. Vi var
komne mykje nærare landet og av fartøya
våre såg vi berre topptønnene så vidt over horisonten.
Vi fekk no sjå at
"Sleipner" sine to båtar og "Norrøna" sin styrbords båt kome roande innover. Vi gjorde oss ferdige
og slo fylgje og innover mot landet bar det. Vi kom inn til Wollaston
Forland i 6 tida om morgonen. Etter at vi hadde
kokt oss kaffi og kvilt ei stund,
rodde vi langs landet for å sjå etter fangst. Ut på dagen kom også fartøya inn og dei tok fast i ein
grunnis, ved Kapp Herschel.
Ishavsskuta "Minna" |
Då vi hadde sove
ut, skulle vi neste dag ut å ro for å sjå etter fangst. Dei to styrbordsbåtane skulle ro nordover langs landet og
babordsbåtane rodde sydover, over fjorden til Claveringsøya.
På sydsida av øya fekk vi sjå ein liten flokk med polaroksar oppe i fjellsida.
Vi var avstad og skaut desse, og bar dei ned til båtane. Med det same vi skulle
til å ro tilbake så begynte det å blåse og regne. Då vi kom ut til Kapp Mary
rodde vi til lands for å sjå i veret ei stund, før vi la i veg over fjorden.
Våte og kalde var vi, og hadde lyst til å kome oss om bord for å få skifta på
oss tørre klede. Vi meinte også at 4 mann på kvar båt skulle vere nok til å ro
mote veret same kor sterk stormen var. Dermed la vi i veg. Men då vi var komne
eit stykke ut på fjorden, så kom isen drivande ut, fanga oss inn og utover bar
det med oss også.
Litt etter litt pakka isen seg saman
rundt oss så vi til slutt ingen veg kom. Vi drog då båtane
opp på isen. "Sleipner"
sin båt låg eit stykke lenger ute. Skyttaren og dei to andre karane
pakka seg inn i skinna som
vi hadde flådd og la seg ned i båten.
På turen vår i
land hadde vi sanka saman ein
heil del av den lause vinterulla frå Moskusdyra, noko av denne
ulla tok eg no og
stappa inn på kroppen under kleda.
-Eg kunne
sjå at karane på
"Sleipner" sin båt hadde fått fyr under kaffikjelen. Kaffi hadde eg lyst på, derfor
la eg i veg utover isen og om bord til
dei.
No fekk
vi sjå
at fartøya våre var under seil
innanfor kanten av drivisbeltet. Vi la difor i veg
innover isen, men det vart
nokså langt gå og då vi endeleg
kom inntil dei så viste det seg
at fartya var drevne ned i iskanten. "Norrøna" hadde fått eit
stort hol i sida og
sank straks etter. Vi fekk så
vidt berga opp på isen klærne
våre og ein del proviant.
"Sleipner"
også var mykje skada, men ho var tett
og etter ein del represjon
med fjøler og seilduk så
kunne ho seile heim.
Då mannskapa på styrbordsbåtane fekk
stormen over seg, drog dei båtane
på land og kolva
dei over seg. Dei
fyrte opp innunder båtane for å få
varme og for å koke seg kaffi.
Men karane vart heilt svarte i andleta av sot og røyk.
Dagen etter, då
stormen hadde gitt seg, kom "Minna"
og "Havfruen" seilande
denne vegen. Då rodde karane ombord
til dei. Men ombord i
"Minna" og "Havfruen"
kunne dei ikkje begripe kva slags svarte folk som kom roande. Det vart
gjeta på både eskimoar og negrar.
Vi karane
som no vart utan skute vart fordelte på "Minna",
"Havfruen" og "Sleipner" og kom oss velberga heim
igjen.
Seinare vart det dikta ei lang vise med
mange vers om denne turen.
No comments:
Post a Comment